
06 DIJOUS, 14 DE JULIOL DEL 2011 araaratemadeldia

L’afer Murdoch

ÀLEX GUTIÉRREZ M.

L’escàndol del News of
the World ha posat
contra les cordes la
premsa groga i alguns
dels dubtosos –o di-

rectament il·legals– mètodes que fa
servir per aconseguir històries. Pe-
rò una major consciència de la seva
toxicitat no implica necessàriament
una disminució del seu abast: l’any
2001, el 79% de la premsa que es di-
fonia al Regne Unit era sensaciona-
lista. Deu anys més tard, el percen-
tatge es manté inalterat: pràctica-
ment quatre de cada cinc diaris ve-
nuts corresponen als anomenats
tabloides, que exploten el vessant
més morbós de la notícia. Més enca-
ra: les dues úniques capçaleres que
han crescut en aquests deu anys són
The Daily Star i The Evening Stan-
dard, tots dos sensacionalistes.

El consultor Antoni Gutiérrez
Rubí creu, tanmateix, que “el temps
de la impunitat als governs, a les
empreses, als mitjans, s’acaba. Wi-
kileaks haurà estat per a les admi-
nistracions el que la crisi del News
of the World representarà per a cert
tipus de premsa”.

Les conseqüències negatives no
tenen per què limitar-se a una qües-
tió d’imatge. “Els negocis fets sobre
la infàmia i la mentida tenen atrac-
tiu comercial però també una gran
capacitat destructiva dels valors de
la nostra societat –diu Gutiérrez
Rubí–. I adquireixen una gran capa-
citat autodestructiva i acaben fun-
cionant com un bumerang que
es gira en contra dels impulsors
d’aquests negocis”.

Reportatge
El periodista Lluís Foix, corres-

ponsal a Londres durant molts
anys, també creu que el nou panora-
ma mediàtic amenaça els que cre-
uen controlar els mitjans sense con-
trol extern. “Murdoch, un dels mag-
nats més importants de la història
del periodisme, ha caigut en desgrà-
cia perquè es pensava que el seu po-
der no tenia límits. Ha deixat que
gent de la seva confiança espiessin
els telèfons de milers de ciutadans,
subornessin a la policia, entressin
en la vida privada de la família re-
ial... Si això ho ha fet amb gent cone-
guda, com un primer ministre, què
haurà passat amb persones anòni-
mes que no tenen possibilitat de
defensar-se?”.

José Antonio Giner, fundador de
la consultoria de mitjans Innovation,
és també del parer que aquesta
premsa pagarà una factura pels seus
excessos: “Hi ha una revolta ciutada-
na contra la premsa, els polítics i els
banquers en tots els països. I aquest
escàndol afectarà seriosament els di-
aris més escandalosos, però també
altres diaris més seriosos d’aques-
tes mateixes empreses. Molts dels
quals, per cert, es financen gràcies als
beneficis dels populars”.

En canvi, el sociòleg i president de
l’Institut d’Estudis Catalans, Salva-
dor Giner, és més pessimista pel que
fa a les conseqüències últimes
d’aquest afer: “La premsa groga no
acabarà amb aquest escàndol, com a
molt es lleparan les ferides, suposo.
Però sí que serà un cop dur”. Per Gi-
ner, hi ha també un biaix polític en
tot plegat, ja que la majoria de capça-
leres grogues al Regne Unit són de
dretes: “És interessant veure l’alian-
ça de la dreta amb la premsa més vil
i delinqüent d’Europa, com ara el
Bild a Alemanya. O Murdoch, que

La premsa groga, en el pu
L’afer de les escoltes del ‘News of the World’ pot tenir

conseqüències no només per als interessos de
Murdoch. Diferents experts valoren si el cas suposarà

un toc d’atenció a tota la premsa sensacionalista

s’ha carregat el Times. Tot el que to-
ca aquest home degenera en quali-
tat. L’únic principi que ell té és ven-
dre, vendre i vendre a base de desco-
briments repugnants. S’aprofita que
tothom té algun esquelet a l’armari”.

Línies vermelles
La premsa sensacionalista està
molt arrelada als països protes-
tants del nord d’Europa i, tot i la
seva mala imatge, és hegemònica
tant al Regne Unit com a Alema-
nya, de manera que el mercat ha
validat d’alguna manera allò que
la deontologia fa clamar al cel. Si
aquesta crisi ha esclatat ha estat
gràcies a una sèrie de factors que
han estès en l’opinió pública la no-
ció que s’han traspassat certes lí-
nies vermelles. Feia setmanes que
se sabia que el setmanari havia
punxat les bústies de veu de famo-
sos. Però el punt d’inflexió no va
arribar fins que es va descobrir
que també havien potinejat els
missatges de Milly Dowler, una
adolescent desapareguda i morta
el 2002. A més, les escoltes del
News of the World no només van
servir per obtenir informació:
també van entorpir les investiga-

Fiscalitzats
Els experts
creuen que
la premsa
groga ara
ho tindrà
més difícil

Religió
Els països
protestants
tenen més
tradició
de premsa
popular

Lectors ja irrecuperables

La lectura de premsa té molt a veure amb l’establiment de rutines
i amb la fidelitat al mitjà. Per tant, encara que hi hagi un cert
transvasament de lectors de News of the World a altres mitjans

grocs, estic segur que se’n perdran molts, irrecuperables ja per a nin-
gú. La crisi d’aquest tipus de premsa, a més, no vindrà pel descobri-
ment de com s’obté la informació. El lector vol escàndols, amb inde-
pendència del sistema per obtenir-los i fins i tot de la seva veracitat.

A Catalunya, la situació és molt diferent. Les classes populars van
aprendre abans a veure la televisió que no pas a llegir. Per
això, entre altres raons, aquí no hi ha tradició de premsa
groga, i ja és massa tard perquè pugui fer-se un espai, per-
què la televisió generalista espanyola omple amb es-
creix aquest forat.

SALVADOR CARDÚS
SOCIÒLEG

EL BITLLET

COMIAT
Alguns analistes creuen

que Murdoch ha aprofitat
la crisi del News of the World
per reordenar la seva cartera
de diaris. FACUNDO ARRIZABALAGA / EFE

cions, ja que alguns missatges es
van esborrar. L’aparició d’infor-
mes mèdics també ha elevat la
temperatura de l’escàndol.

Lluís Foix afegeix un altre ele-
ment d’anàlisi: l’aquiescència entre
les parts implicades. “El cas Mur-
doch és un exemple indecent de vo-
ler controlar el poder des dels mit-
jans de comunicació valent-se de la
mentida, d’accions delictives i d’una
falta absoluta d’escrúpols. La com-
plicitat entre els mitjans, la políti-
ca i les finances és molt perjudicial
per a la causa de la llibertat”, expli-
ca el periodista.

Catalunya, una tradició diferent
La premsa sensacionalista té mol-
ta més preponderància als països
del nord d’Europa. Causes històri-
ques ho expliquen. Als països de
tradició protestant, la salvació de
l’ànima arribava per la lectura de la
Bíblia. Això revertia en societats en
què les classes populars estaven al-
tament alfabetitzades i, per tant, hi
havia mercat per a productes es-
crits per a les masses. Als països de
tradició catòlica, en canvi, l’alfabe-
tització massiva del poble arriba
més tard, quan ja hi ha altres entre-

Domini
Al Regne
Unit, el 79%
dels diaris que
es venen són
tabloides



07ara DIJOUS, 14 DE JULIOL DEL 2011 aratemadeldia

1.194.097

The Sun
3.001.082

2.136.568

734.311

Daily Mail

Daily Star

639.875
Daily Express

601.960
Evening Standard

Daily Mirror

Font: Elaboració pròpia / Gràfic: E. Utrilla

La premsa al Regne Unit
Difusió dels diaris anglesos

651.184
Daily Telegraph

457.250
The Times

185.035

The 
Independent

Express
&Star

133.472i

279.308
The Guardian

383.067
Financial Times

102.536Manchester Evening News

Tirada del ‘News of the World’

1935
anys

3
.3

5
0

.0
0

0

7
.8

9
0

.0
0

0

6
.1

5
2

.0
0

0

5
.3

6
0

.0
0

0

4
.6

2
0

.4
1

5

4
.1

3
9

.7
9

3

2
.9

8
4

.4
6

9

5
.1

3
8

.0
0

0

1947 1966 1976 1987 1997 2001 2011

L

Primer i últim 
exemplar del 
‘News of the World’

121.961

e
5
h

nn
0
p

a
3
G

a

s

T

6

1

3

2.136.5686

734.3113
Daily Star 

orld

Diaris 
sensacio-

nalistes

79%
Daily Record
306.872

unt de mira

El quiosc català, sense tabloides
À.G.M.

BARCELONA. Tot i que el sensacio-
nalisme a la premsa és més típic dels
diaris esportius i del paper couché,
les editores catalanes i espanyoles
han fet les seves provatures, ja ex-
tintes, de llançar diaris generalistes
semblants als tabloides anglesos.

‘El Caso’
Els successos més macabres
Apareix l’11 de maig del 1952 –preu:
dues pessetes– i al cap de tres mesos
ja ven 100.000 exemplars setma-
nals gràcies a les seves truculentes
descripcions i fotografies explícites.
I això que durant el franquisme te-
nia la limitació d’explicar només un
assassinat en cada número. Desapa-
reixerà l’any 1987.

‘Claro’
L’intent de fer un ‘Bild’
El grup Prensa Española s’alia amb
Axel Springer, editora de Bild, i mi-

ra de treure un equivalent del diari
alemany. La inversió serà gran
–13.000 milions de pessetes– però
la vida del diari curta: quatre mesos
del 1991. Ferran Monegal va ser-ne
el primer director, 22 dies.

‘Eco 24 Horas’
El precedent dels gratuïts
Tot i que rebutjava explícitament
l’apel·latiu de sensacionalista, l’Eco
diari va ser l’intent del Grupo Godó
de promoure una oferta popular:
format petit i fotografies grosses
l’assimilaven bastant al que acaba-
rien sent els gratuïts. Dirigit per
Vladimir de Semir, va aparèixer en-
tre l’abril del 1996 i l’agost del 1997.

‘Noticias del mundo’
La paròdia
Durant l’any 1984 va aparèixer
aquest setmanari que no era sinó
una paròdia d’un tabloide, amb tot
de temes absurds, fruit de molta
imaginació i Photoshop. e

teniments (com el cinema o, més
tard, la ràdio) que capten prefe-
rentment l’atenció.

Però aquesta absència de tradició
en els formats tabloides no implica
una renúncia de les capçaleres del
país per intentar condicionar l’opi-
nió pública amb l’efectivitat amb què
ho fa la premsa groga britànica. Per
Joan Manuel Tresserras, professor
de la UAB i exconseller de Cultura i
Mitjans de Comunicació, “hi ha al-
guns diaris que aspiren a tenir un pa-
per tan rellevant en l’àmbit polític
que no es poden permetre un escàn-
dol com el que ha afectat el News of
the World. Així que en comptes d’in-
ventar-se històries el que fan és in-
ventar-se una realitat política i cons-
truir un discurs en aquest sentit, tot
ocultant determinades realitats”.

Salvador Giner també alerta de
determinades tècniques utilitzades
per la premsa autodenominada de
qualitat. “L’única premsa groga que
tenim és la premsa espanyola de
dretes histèriques. A Catalunya tot
té una certa dignitat. Hi ha diaris ca-
talans amb seccions molt ximples,
això sí. I la concessió que sí que fan
alguns diaris és posar anuncis de
prostitució”.e

Pagar per informació,
un factor decisiu que
distorsiona el panorama

Una de les pràctiques habituals de
la premsa sensacionalista és la de
pagar les fonts per les informaci-
ons, cosa que els diaris de prestigi
tenen habitualment prohibit per-
què s’interpreta que això pot exci-
tar les fonts perquè generin notíci-
es, encara que no estiguin susten-
tades en la veritat o que incloguin
la difusió de dades privades. “Pa-
gar per les informacions comporta
obrir un comerç informatiu que
perverteix greument la relació del
periodista amb les fonts i enceta
un camí de corrupció que sovint no
té retorn”, explica Milagros Pérez
Oliva, defensora del lector a El Pa-
ís. “És una pràctica que s’ha estès
molt en els últims anys a la premsa
sensacionalista i també a la del cor.
Pagar per la informació confiden-
cial sol ser el primer graó d’una
pràctica que, com hem vist, pot
acabar en comportaments clara-
ment delictius”.

Per Pérez Oliva, escàndols com
el de News of the World afecten
també la imatge de tots els diaris,
inclosos els de prestigi: “El dany
és una pèrdua de credibilitat gene-
ral. Els ciutadans poden pensar
que tots els mitjans són iguals.
Que tots utilitzen els mateixos
procediments, sense parar esment
que ha estat un diari seriós com
The Guardian qui ha portat el pes
de la investigació periodística
d’aquest cas”.


